farna

Alla inlägg den 5 november 2009


Det började snöa i går förmiddag men det var på nollan så det blev inte mycket av det. Men under natten har det fortsatt snöa och så här såg det ut när jag slog upp mina bruna i morse. Kortet är taget genom fönstret i mitt gästrum så skärpan är lite suddig.

På kortet, i förgrunden byvägen som går utanför fönstret (med gatljus) det röda huset Kolhuset(där kolet till bruket och smedjan förvarades förr, nu festlokal som man kan hyra i sig i)  det vita en del av bruket, längre bort Hedströmmen och husen på andra sidan ån, vår utsikt på baksidan.

Hundarna blev så glada, de gick med öppen mun, hakan skrapande i snön för att emellanåt slå ihop käkarna med en ljudlig smäll och svälja snön. Eller så rullade dom som tokiga -:)

 

Jag hade ju planerat att vara i stugan, kratta lite löv men det blev inte av. Jag kände mig så trött och låg men det berodde säkert på förändringen i vädret. Tack och lov höll sig lederna lugna så jag har inte haft några problem att gå med hundarna, mera än att viljan saknats.

Fast det har varit skönt när vi kommit iväg-:)

Annars har jag mest legat vid tvn och kollat, förskräckligt vad mycket gamla repriser de kör.

 

Fick en negativ överraskning när jag öppnade tidningen i morse. Telia ska på sikt lägga ner sitt fasta nät, särskilt på de områden som saknar fibernät. Vi som hade tänkt ta deras ADSL när vi kommer till Färna!

Jaha, då blir det väl 3 i fortsättningen med, annat alternativ finns väl inte där än dessa mobila abbongemang. Strul..................

 

Min presentation av kulturhuset i Karmansbo fortsätter nu med denna spis som står i köket här.

 

Jag söker runt på nätet och kan konstatera att den troligen är från sena 1800 talet.

Denna är lite mera påkostad, se ornamentet på luckorna

 

I läshörnan står en annan spis och den är helt vanlig.

Den heter......

 

Skillnaden är att här finns en lucka för att förvara veden längst ner.

 

Tyvärr är det eldningsförbud i detta 1700 talshus så trots att det ligger ved i spisarna så vill jag inte riskera något genom att tända

 

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Ovido - Quiz & Flashcards