farna

Alla inlägg den 7 februari 2010

Ja, det var bland annat dessa uppgifter som jag fick godkänt på i Skagra del 3 Lektion 2 (av 10)

Den första är en enfärgad lapp som skulle arbetas tills den såg ut som en läderbit.



 

  Därefter skulle vi göra en guldbokstav som liger utanpå en bakgrund i pattern.  


Text som ser ut som glas

   


Å lite annat..........



 Vi har nåt väsen här som gömmer saker för oss -:)

Rozz ska ju helst ha sele på promenader pga sin skada. Vi har en i läder, lätt och smidig men den har gått upp i rök!
Vi har nu letat överallt tror jag-  under tiden får Rozz ha denna snygga i textil.
Han hatar den!

Den ska dras över skallen, benen ska träs i på var sida i ett kryss under magen.
Ja har jag fått på den över skallen så går det bra men han ryggar tillbaka när den ska över skallen på honom, smiter helst under bordet eller så och gömmer sig.
Hoppas den gamla kommer fram snarast!

 

Janne kom hem i morse, genomförkyld igen.
Han hostar så det står härliga till, nej det är synd om honom. Lugnar det inte ner sig så blir det läkre i morgon. En förkylning som börjar om är inte bra, tror jag.
Hoppas jag klarar mig!

I morse var det -17 här,  men vid 14 tiden var det bara ett par minus och jätteskönt ute.

 

Jag tog en långpromenad med hundarna i det vackra vädret.

Gick mot Heds kyrka som ligger vackert uppe på en kulle. 

Kyrkan togs i bruk 1789 och byggdes som en typisk 1700- talskyrka med luftigt kyrkorum och linjerena drag.

Bland inventarierna finns en del bevarat från en äldre kyrka,  dessutom minner släktvapen i kyrkan om Jönsarbo, Bernshammar, Karmansbo-bruken och herrgårdarna utefter Hedströmmen.



Går man nerför halva backen så ser man Heds Skolmuseum som är inrymt i det hus där skolan öppnades 1867 på kyrkbacken.
Den var i oavbruten drift i 90 år och har nu inredning från 1920-talet


 

Tom gardinerna är urgamla, se hur de håller på att falla sönder.


Mitt emot skolmuseumet ligger 2 gamla små hus, Riktiga timrade härbergen i fint skick


Med andra ord, det finns mycket här omkring för turister.

När jag sökte runt på internet efter uppgifter om de 2 gamla husen hamnade jag på en söt historia från Köpingsposten

9 juli 1901

En gumma i Granhammr, anträffade i våras efter sista snöfallet ett lågt sittande skatbo, delvis öfversnöat, i hvilket lågo fyra stycken ägg.
Som skatmamma hade nog energi att rufva sina snöbäddade framtidsklumpar, tyckte gumman, som upptäkt skatboet och är af den ullen, att hon mycket väl skulle kunna upptäcka krutet, om det ännu vore oupptäckt, att skatmamma äfven borde kunna ligga ut hönsägg.
Två skatägg ersattes med två nyinköpta hönsditon, och processen började.
Skatan gnodde på värre med rufningen, och en vacker dag upphäfde hon de allra förskräckligaste illhoanden.
Gumman till boet, och den synbarligen vettskrämda skatan befriades från sitt fullfjädrade missfoster.  Om en half timme blef det nytt ljud i skatskällan, och åter stod en kyckling och sparkade bakut i boet.
I brist på annat hönshus kvarterade madammen, som hittills ej ägt några höns, in sina skatkycklingar i en tom fågelbur, och de felande värmande modersvingarna ersattes med -  ett kaninskinn.
De små hittebarnen fyllde i fredags en månad och lofva godt för framtiden.

Men skatan gaf sjutton i vidare kläckning och försvann från orten.

 

 

 

Ett bildbevis på att det finns hundar som kravlar sig fram hur djup snön än är-:) Han har varit en bra bit nere i backen men han tar sig upp igen själv, jag behövde inte dra det minsta.



 

Se vilken snygg form snön har där den ligger på en vägskylt..
Undrar om den rasat ner nu, jag tog kortet i dag på förmiddagen, men visst är det häftigt.



 

Ett till naturfenomen, övertäckt gren, fast bara på ena sidan.


Rozz har koll!

Vi såg 3 råddjur här förra gången, konstigt att de inte är kvar tycks han tänka.


 Hemvägen, den gamla banvallen, till vänster syns huset Tegelbacken som var en av arbetarbostäderna till Karmansbos smedja, numera sommarbostad till en familj med rötter här i byn. 

                      


 

Härligt blandning på mina kort i dag -:)
Vägverket väntar sig kanske mera snö?

De har i allafall plogat snövallarna åt sidan så dikena ser ut som trottoarer.
Åtminstone i Rozz ögon för han var tvungen att gå där så länge denna "trottoar" fanns där.


För övrigt så jag såg melodifestivalen i går!
När den här Salem el Fakir kom in och började spela fick jag min favorit. Vilken spelglädje, vilken glimt i ögonen.
Jerry Lee Lowis eller Robert Wells upp i dagen!

Har föresten för mig att jag sett denna kille som yngre spela tillsammans med Wells?

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards