farna

Alla inlägg den 6 juni 2010




 Jag måste börja med att gnälla!

Jag har tappat tangenten G och fy vad äckligt det är att skriva nu när jag var gång jag använder denna bokstav måste trycka i ett hål!

 

I går var jag på pelargonträff i Bockhammar!

Jag fick mig berättat att här en gång varit ett stort träslott och delar av källarvalvet finns kvar än i dag i huset där det i dag är ett cafe´.

Det som gör Bockhammar unikt är inte bara Karl-Erik och Barbros cafe´ och pelargonodling utan även den historiska bakgrunden som stället har, läs här om du vill.

 

Paret bor i ett gammalt vackert hus

 

På deras ägor står Ebba Brahes Lusthus

 

a    


Det ska aldrig ha renoverats utan väggmålningen ska vara från 1600 talet, tråkigt nog så har folk skrivit sina namn lite överallt på väggar och fönsterkarmar.
Detta trots att det på bordet låg en gästbok


Här har jag zoomat in en del av väggmålningen



  Karl-Erik & Barbro har en stor pelargonodling ocg flera stora växthus på sin tomt, jag fick mig berättat att de blev av med stora delar av sina blommor i vintras då de fick strömmavbrott och det var över 20 grader kallt ute.
Vilken fasa!
Nu har de därför inte så många stora plantor utan de har fått börja om på ny kula med att köpa in småplantor och driva upp för att senare ta sticklingar och sälja




Dock hade de flera imponerande Pelargontrappor att visa upp, här är en av dom

  

I går var det pelargodag och massor folk, tom en buss som det stog "Stockholm" på fanns på parkeringen.
Jag gick runt bland stånden och tittade på sticklingar


   


Jag började i den föreställningen att inte köpa så många.....

  


Men när jag kom in i ett växthus och såg dessa 2 stjärnpellisar med grönvita blad så blev plötsligt min kasse tung att bära.





Jag köpte även denna änglapelargon som saknade namnlapp, men hon som sålde den sa ju namnet och visst, namnet var ju självklart så det visste jag ju att jag skulle komma ihåg till jag kom hem...........

Tyckte jag!

Men inte sjutton kom jag ihåg det inte så nu har jag efterlyst namnet på Mälardalens Pelargonförenings hemsida




Ett av mina framtida problem löstes ochså när jag var där. Hur jag ska göra med mina pellisar i vinter.

Jag ska ha en medlemsträff här i höst och sälja alla mina pellisar, så köper jag nya till våren utan så stor pengaförlust.

Men några av dom säljer jag inte, de ska få följa med i husbilen till Spanien över vintern, tex min P. cotylendonys, den äkta bonsaipelargonen! Den skils jag aldrig ifrån

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards