farna

Direktlänk till inlägg 17 augusti 2010

Vår sjukvård i ett nötskal .....

Snyggt, nu kan man skriva i färg med -:)

 

Jag har ju kämpat med läkare i många år för mina sår på läpparna som kommer och går.

Har ju haft sån tur så när jag kommit till Hud på remissen så har såret varit tillfälligt läkt.

Nu har jag haft nåt skit i munnen i över 2 år som de kallat Afte och bara fått höra, skölj och var noga att borsta.

Såret på läppen har jag haft sedan i februari och väl mest upplevt att det ryckts på axlarna åt den biten. Sjögrens syndrom och muntorr, självklart -----

 

Men man googlar ju på olika sjukdommar nu när man har tillång till dator så med tiden blir man ju orolig.

Jag tog "tjuren i hornen" och ringde Vårdcentralen under Juli när min egen läkare hade sem.
Kom till en vikarierande läkare som jobbat på hud i Sala.

Han bara kollade lite lätt och sa att detta, både utanpå och innuti munnen var Lichen och så fick jag åter igen en remiss till hud.

En obehandlad kan leda till elakare saker så han skrev Akut!

Men läkaren på Hud, tyckte jag kunde vänta.
Två dagar efter jag varit hos läkaren sprack läppen upp och såret blev större, lite över 1 cm nu. Jag ringde Hud och undrade om Akuttider. Jo de tyckte jag skulle komma men då måste det ju till en ny remiss -:)

Så på Måndagsmorgonen ringde jag läkaren som faxade upp en Remiss med stora bokstäver

 AKUT!!!  AKUT!!! AKUT!!!

Jag tänkte att detta tar väl några dagar så jag planerade för en utflyckt med hundarna. Tog fram köttbullar, tänkte gå ett spår med dom.

En timma senare ringde de från Hud och frågade NÄR JAG KAN VARA DÄR!!!!

Så ist för att aktivera hundarna så blev det en kort promenad och sedan in i bilen med dom. Ringde husse som var i Västerås på jobb att möta upp vid lasarettet och ta hundarna ur solgassig bil.

 

Ganska snart kom jag in, det konstaterades att jag hade detta Lichen och ganska rejält utspritt oxå.  Eftersom vi drar (hoppas jag) utomlands runt sista okt så ville han inte sätta in extra kortison just nu utan jag ska först till Öron, Näs, Hals för att kolla så det inte gått ner i halsen etz.

Så nu sitter jag där på pottkanten igen och väntar på svar på remiss.

Jag blir galen på vår sjukvård!!!!!!!!

 

Jag googlade lite på den nya diagnosen och hittade en massa konstigheter.

Det kan komma sig av vissa medesiner, sjukdommar, amalgam i tänder och ibland vet man inte vad det är för sjukdom alls mera än att det inte är en infektion och inte smittsamt.

Nu har jag fått veta att just en i min FB- grupp fått detta av Blodtrycksmedesinen Enalapril.....

Jag väntar i allafall till de kollat mig på Ö.N.H innan jag försöker få byta ut mina medesiner
Fortsättning följer!


Kom hem vid 17.00, trött, kulle göra lite grafik tänkte jag men fastnade framför tv där jag sov sött.

Men Målarboden är igång igen från denna vecka och detta är Bonustemat, få se om jag hinner de andra 3 grejerna innan veckan är slut

 

 

Köttbullarna låg ju där sedan i går,  så i morse packade jag hundarna i bilen och åkte till skogs. Under stora protester gick jag sedan ifrån dom i bilen och lade varsitt spår som avslutades i en hög med köttbullar.

Mitt emot där jag parkerat fanns ett litet flygfält för radiostyrda plan så där gick vi medan spåret lade sig. Typiskt nog så började det regna!

Hur blir det då?  Kommer dom att klara att spåra där jag gått i skogen?

 

Ha, ha, så klart! Det gick som på räls........

 

När vi var klara åkte jag in till Skinnskatteberg och åt en kebab med bröd och sedan kollade jag in Coop Forum. har aldrig varit inne där. Vilken positiv överraskning!!!! Det var en stor affär med det mesta i sitt sortiment.

Så nu kanske vi sviker ICA för den i Skinnsberg var värdelös och Kolsva är det något längre att åka till. 

Få se hur det blir???  Oftast åker vi ju till Västerås där vi storhandlar

 

OPS!! Klockan hade redan börjat närma sig 14.00 så det var lika bra att ta eftermiddagsrundan innan vi kom hem. Jag parkerade utmed sjön i Skinnskatteberg och tog en runda utmed sjön där. Mycket trevligt strövområde, där kommer jag att gå flera ggr!  TOM några "maskiner" för styrketräning hade de satt upp nere vid sjön. Såna har jag bara sett utomlands förut -:)

      

 
 
Astrid

Astrid

17 augusti 2010 19:40

Var noga med att få det ordentligt kollat
Min make är ju opererad på läppen som du vet och i början var dom väldigt slarviga med sina undersökningar

http://www.astridla-hortlax.blogspot.com

 
Cina

Cina

17 augusti 2010 20:50

SJUKVÅRDEN vi har idag är under all kritik.
FYFASEN säger jag bara!
Stå på dig du har den rätten!

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

17 augusti 2010 22:44

Hoppas nu att du får hjälp med det här så att allt är ok när ni ska iväg.

Åke hade liknande problem och det berodde på en av hans mediciner (jag har glömt vilken), men när han fick den utbytt försvann såren efter ett tag. Men det var inte enalaprilens fel,för den har han ännu kvar.

Kram Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
wiper

wiper

18 augusti 2010 06:52

Vad omständigt allt verkar nu inom sjukvården. Känns bara som dom vill bli av med en. Tråkigt att du fått detta men skönt att du nu får hjälp. Hoppas det inte dröjer så länge. Vi har än så länge rätt bra sjukvård här men det kan snabbt vända. Vi har snart ingen trygghet kvar och våra pengar är förskingrade som vi avstått till vår försäkring :(

Sköt om dig. Jag tänkte låna nån bild av dig under dagen.



Varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards