farna

Direktlänk till inlägg 20 augusti 2010

Färna - Örebro - Arboga- Färna

Jo, som det står, vi har varit på resande fot.

Allt pga en hämdlysten knäpp hyresvärd som en bekant till oss hade för nåt år sedan. Vi blev kallade till Tingsrätten i Örebro för att vittna om att tjejen visst hade städat innan hon

flyttade från hans lägenhet i en ort i vårt avlånga land -:)
Nu var det ju så att vi är många som vet att denna person är ordningsam och aldrig skulle lämna en lägenhet skitig så han får väl betala respeng och hundpansionat till oss, antar vi.

Dom faller om en månad!

 

Före förhöret hoppade vi in på ett Coffehouse och jag tog en Beagel med lax, varm, grillad och jättegod!

Janne höll sig till säkra kortet skinka och ost

 

Utanför Coffehouset var en mysig park med mycket planteringar och på mitten ett vattenfall som var i ögonfallande. Längst bak på kortet Örebros Nicolaikyrka 

 

 Närbild på vattenfallet

 

Närbild på Nicolaikyrka som du kan läsa om här  om du vill

 

Utanför tingsrätten, på andra sidan gatan stod ett hus med de vackraste utsmyckningarna. Ja var bara tvungen att ta ett kort på porten.

Ni Örebroare som läser detta kanske vet vad det är för hus???

 

Vi hade ju brådis till baka hem och hämta hundarna igen men hur det nu var så blev det en avstickare till Örebro slott, det var visning om 45 minuter men så länge ville vi inte vänta så vi kikade runt lite själva. Dock var det Bernadottedagar i Örebro så det mesta var stängt i slottet av Säpo fick vi veta.

Men Örebro har ett vackert slott i alla fall

     

  

 

På hemvägen gjorde hungern oss påminda om att det var över lunchdags så vi stannade till i Arboga som du kan läsa om här  Arboga är en av Sveriges älsta städer. 

 

Deras strövgata var vackert utsmyckad med blomsterarrangemang

  

 

 Vi var in på en Thairesturang och åt deras buffe.

  

 

 Jättegott!

  

 

 Sedan såg vi oss omkring lite, jag fann bland annat denna vackra blomuppsättning på en gatlyckta

  

 

 

Framför Liten lejonbrunn  på Nytorget  hoppade en suspekt person fram just när jag tog kortet. Jag ifrågasatte, ska jag verkligen sätta i detta i Bloggen?????  Svaret blev... det är ingen som känner igen mig!!!

Fast jag undrar jag om inte de flesta fattar vem detta är som står framför fontänen av konstnären Gösta Grähs

  

 

 Lite folk var det ute och flanerade i Arboga

  

 

Den lyckliga Arbogafilosofen

  

Konstverket symboliserar att allt är möjligt och ska ge glädje och inspiration till Arbogaborna i generationer framöver. Den fyra meter höga bronsstatyn skapades av Rickard Brixel och uppfördes oktober 2005.

Brixel har sagt att han med denna mänskliga gestalt ville skapa en konstnärs länk ur historien genom nutid till framtid i centrum av den
moderna kommersiella stadsbilden.

Statyn vill visa den väg som fört Arboga genom sekler av upp och nedgångar men alltid med sikte framåt. Det är ett riktmärke att komma ihåg och återvända till. Statyns placering på Entrétorget vid Konsum- och Hemköpsparkeringen, mitt emot Arboga station, är därför också mycket passande.

 

 

Tänk att sitta här en vacker sommardag..... 

  

 

Arboga är ju känt för sina Medeltidsdagar som du kan läsa om här 

 

Mitt i trotoaren på en gata hade de lagt in denna metallplatta.

Lite skryt över att Arbogas medeltida riddarrustningar var bäst -:)


  

 

 
 
Margit

Margit

20 augusti 2010 14:56

SÅ många fina o vackra bilder du huniit lägga in...vet att dt tar LÅNG TID!!
Mycket vackert du visar!!
Och maten på tallriken..ser också gott ut...
Kramen vännen och ha ni båda en fin helg... lugn skulle jag skriva, men jag vet att ni baåda "har full rulle" hELA TIDEN...
Kramen!!!

http://margitholm.blogg.se

 
Ingen bild

Marie-Louise Grimlund

20 augusti 2010 15:01

Det vill sig inte med koden.
Tack nu fick jag en glimt av Örebro, jag har varit i min stad Södertälje idag och tagit några kort med mobilen till bloggen
http://thoerr499.blogspot.com/

 
Henry

Henry

20 augusti 2010 17:07

Hej!

Hur hinner du med allt fotografera,skriva och lägga ut alla bilderna, jag hinner inte med hälften ens!

Har en skön kväll!

Kramar!

http://hlu.se/blogg

 
Gunnar

Gunnar

21 augusti 2010 08:36

Hej
Vilka fina foton från Örebro och Arboga! Längesen vi var inne i stan(Örebro) där.Åker oftast bara igenom på motorvägen.
Jag funderar på att följa ditt tips och ladda ner Filezilla.
Kanske kan jag få rådfråga dig sen om jag har funderingar på hanteringen? jag har sett exempel på hur det är uppbyggt o det verkar likna vad jag är van vid.

http://blogg.aftonbladet.se/5859deckare

 
Gunnar

Gunnar

21 augusti 2010 09:15

Hej
Har kollat lite påFilezilla. En fundering: Måste jag ha filezilla som wehotel? Jag har Surftown annars.

http://blogg.aftonbladet.se/5859deckare

 
Gunilla

Gunilla

21 augusti 2010 22:27

MEN Kerstin, Kerstin vad har du varit???
Du kunde ju ha sagt ngt, så kunde vi har kommit in till stan och träffats en stund :)
Det tar ju bara några minuter härifrån där vi bor.
Du får säga till nästa gång du har vägarna förbi örebro.
Läser det precis nu
kram på dig vännen
/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Ingrid

Ingrid

21 augusti 2010 22:55

Vilka härliga bilder från Örebro och Arbogs, städer som jag är lite bekant med. Jag har en syster och en svägerska i Örebro och så kusin Göran i Arboga.

Ha en skön fortsättning på helgen!
Kram Ingrid

http://blog.stenstugu.com

 
Cina

Cina

22 augusti 2010 11:16

Härliga bilder du visar!!
Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
Astrid

Astrid

22 augusti 2010 15:51

Det va rmycket konstnärligt vackra bilder
Men jisses så hungrig jag blev måste nog fixa mat

http://www.astridla-hortlax.blogspot.com

 
Marketta

Marketta

28 augusti 2010 23:32

Hur har du fått in Janne på en Thairestaurang, inte ens jag skulle äta på en sån *S*. Den kanske förklarar den suspekta personer framför statyn, det kanske var nå biverkningar av maten.

Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Ovido - Quiz & Flashcards