farna

Direktlänk till inlägg 11 oktober 2010

Ny (skräck) vecka

Gåsen är försvunnen.

Janne och jag såg den i Lördagskväll och på Söndagsmorgonen var den borta.

Vad som hänt den lär vi aldrig få veta.

 

Söndagen använde vi till jobb och slit, Janne krattade äpplen och klippte gräsmattor, för sista ggn förhoppningsvis.

Jag bar upp pelargoner i ett rum på övervåningen där vi beslutat att de ska få vara över vintern. Ett rum mot norr, svalt och ganska mörkt så förhoppningsvis lever några i vår. Källaren där jag började bära ner pellisar kom vi på var olämpligt för den 25 kommer det ju folk hit som ska ha plats för montering av värmepump...  Fast kanske inte i källaren - eller.... Jag vet inte hur det blir med det.

 

Hur som helst så när jag höll på att bära pellisar till övervåningen så föll mina ögon på lådan med Skultuna mässingskronan som jag fick från Västerås kommun "för lång och trogen tjänst".

Jag fick en som hade liksom löv i mönstret, minns inte exakt hur den såg ut. Den var inte förgylld så vi lämnade in den och kostade på det så man skulle slippa putsa den.

I Västerås hade vi inte plats för min oxhså, Jannes hängde ju redan inne i rummet där, så min packades aldrig upp när vi fick den åter utan ställdes undan i förrådet.

 

Nu kom jag på att jag skulle ha den i mitt rum och öppnade den tillslutna lådan.

 

Vad besviken jag blev!  Jag hade fått fel krona tillbaka! Samma som Jannes, inte min fina med små mässingslöv.

Knappast någon ide´att gå tillbaka till Skultuna och klaga nu.............. 10 år senare!

Men besvikelsen känns, den jag hade fått var något dyrare och den tillverkas visst inte längre för nu när jag kollar på deras hemsida så finns den inte med

Bara denna tillverkas och säljs fortfarnade. Ja jag satte upp den i alla fall. Bara att bita i det sura äpplet

 


På eftermiddagen ropade Janne ut mig och när jag öppnar ytterdörren fick jag mig en rejäl överraskning.

Där står Janne, och flinar och när jag tittar dakom dörren så står min kusin Margareta och hennes Sven Erik där.

De kom in och vi fikade och pratade om ditt och datt. De hade varit ut och åkt och kommit på att det var bäst att kika in hos oss för snart har vi väl åkt utomlands och sedan dröjer det länge innan vi ses igen.

KUL överraskning!

 

Måndagsmorgonen ringde klockan 07.00 och efter frukosten gav vi oss av till Västerås. Janne skulle till Tandläkaren och sätta in 2 titanskruvar. Jag var med för att köra bilen om han blev dålig

Under tiden han satt i tandläkarstolen var jag ut och handlade lite

En liten dammsugare som vi ska ha med i Husbilen, blev en Philips som var nersatt 500 kr

 


Jag köpte även kaffemuggar och flata tallrikar i melanmin till husbilen. Jag ska ersätta in porslins/ glas dito som jag har i husbilen nu. De är bara onödigt tunga att släpa med.

Nöjd med mönstret på dessa, de jag kikkat på förut har varit så "skarp" färg och mycket mönster på.  Fula i mitt tycke. Dessa är diskreta och fina

  


När vi kom hem sedan började Janne få ont i munnen så han fick ta TREO som hjälpte.

Han hade ätit lite dåligt under dagen för han hade haft svårt att tugga.
När vi sedan gick ut med hundarna på kvällen så såg jag att han såg lite "glåmig" ut men han skulle absolut med så jag tänkte inget mera på det.

Jag märkte att han var ovanligt tyst när vi gick där.

När vi kom hem och in såg jag, han var vit i ansiktet och när jag pratade med honom så var han frånvarande och svarade inte.

Jag småpuffade honom in i stolen vid tv och skulle så fixa lite kokkorv och pulvermos som han kunde lätt få i sig.

När jag tittar till han straxt efter förstår jag. Han har inte ont, han har så lågt blodsocker så han är på väg att förlora medvetandet.

Fy vad rädd jag blev!

Vad ska jag stoppa i han?

Jag hittade 2 kakor, Drömmar, som jag fick smula sönder och stoppa i munnen på honom. Han svalde! Jag kokade vatten i vattenkokaren och värmde på så sätt snabbt ett par korvar och en massa pulvermos. Sedan satt jag och matade honom. För var tugga höll han på att somna eller bli medvetslös.

Efter en evighet, jag tror den varade 15 minuter, såg jag att han började få färg i ansiktet igen. Men det tog bortåt 45 minuter innan han var så närvarande att han kunde äta själv.

Sedan sa han att detta var det värsta han varit med om, han visste inte var han var, allt var dimmigt som att han var instängd i en kula och han kände sig helt förlamad.

 

Det var säkert en kombination av ingreppet i munnen och dålig aptit under dagen.

Nu gick ju allt bra tacka vare att jag var där, hade han tex varit nere i garaget då är ju frågan hur det hela avlöpt.

I morgon ska jag köpa hem druvsocker i tablettform, bara ifall...

Tack Gode Gud att allt gick bra

 
 
Ingen bild

annelen

12 oktober 2010 01:03

Ojjjjjjjjjjjjjjjj
en attans tur du var i närheten..
hoppas det kommer gå bra i fortsättningen
kram

 
Gunilla

Gunilla

12 oktober 2010 02:29

Oj vännen
ja sådant vet jag att min yngsta bror kan få ibland. Han råkade iaf ut för det när han var yngre, hur det är nu, vet jag inte, men han kan nog få sockerkänningar nu oxå.
Det som din janne fick var nog som du säger, att han inte ätit på dagen innan han var till tandläkaren, men ändå, att bli så dålig, usch, tur att du var i närheten iaf och kunde hälpa honom.
Ja det är nog bäst att ha druvsocker hemma, ifall det skulle hända fler gånger.

Nu är KL. mycket, så det är hög tid att leta efter sängen.
En dag till,
sedan är det dags för uppkörning för sambon
Kram på dig
/Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Sita

Sita

12 oktober 2010 05:36

God morgon. Tur du var med han. Köp du hem druvsocker det är säkrast. Ha en bra tisdag. Kram

http://siitasblogg.blogspot.com

 
Ingrid

Ingrid

12 oktober 2010 09:00

Tack och lov att det hela avlöpte bra!
Druvsocker kan nog vara en bra livförsäkring om något liknande skulle hända igen.

Kram Ingrid

http://stenstugu.com/wp

 
Margit

Margit

12 oktober 2010 12:43

Kerstin, jag säger som dej..."TACK GODE GUD ATT DET GICK BRA!!!"
Förstår din rädsla..och att du hann tänka en hel del under de minuterna..innan han "kom igen"... Ja, va fort det kan gå..och son du skrev, att han inte var ensam..nånstans..utan DU FANNS DÄR! Och gjorde det du gjorde..och fick i honom....!!!
Ja, druvsocker är ju MYCKET EFFEKTIVT och verkar snabbt..Så det får ni nog ha med..och ha i beredskap om det händer flera gånger!!
Jag tycker att du ändå VAR MYCKET HANDLINGSKRAFTIG!! Jobbade bra!!!!!
Kramen till er båda!!!
Kramar från mig o Lasse!!!

http://margitholm.blogg.se

 
lillis

lillis

12 oktober 2010 12:54

Vilken tur att du var i närheten och kunde hjälpa din man, druvsocker är alltid bra att ha med sig. Har gåsen kommit tillrätta.
Fina foton
Ha en bra dag/ Kram

http://danslillis.bloggplatsen.se

 
Anki Paulsson

Anki Paulsson

13 oktober 2010 10:02

Godmorgon i stugan :)
Vilken tur att du var närvarande och att allt gick bra. Hoppas din man mår bra nu.
Hoppas oxå att ni har sett till gåsen.
Här är det kallt och ruggigt isag så det blir till att pälsa på sig.
Jag blev så sugen när jag såg ditt förra inlägg på att fota lite höstbilder, så det får bli idag :))
Kram Anki

http://www.hampusmamma.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards