farna

Direktlänk till inlägg 28 mars 2011

Hemma en sväng, snart åker vi till Stockholm!

Resan hem påbörjades Fredagseftermiddagen den 18 Mars och redan Lördagen den 26 var vi hemma. Snabbt marcherat för att vara vi!

Men vi har kört varsin gång oftast så en har vilat. Vi har kört mycket på natten och sovit på förmiddagarna för då har det varit så lite trafik och lungt och skönt på vägarna.

Vi fick ju magsjuka hundar första dagarna så mattan ska in på kemtvätt efter detta. Vi har torkat med vatten och det syns inget men ändå, man vill ha den renare än så.


De sjuka  blev bra av att ett dygn enbart dricka utspädd fiskbuljong som jag hade några tärninga att göra av. Dagen 2 fick de buljong utblandad med Panga, en fisk från Spanien som smakar nästan som vår Torsk.

Vi körde bara 3 timmars pass, 2 ggr om dagen stannade vi och gick med dom ca 45 min- 1 timma, de andra rasterna blev till de gjort det de skulle.


Att resa hem genom Europa på våren var en upplevelse i skönhet. Från Spaniens sommar till Vinter här i Färna.

   


Våra hundar ville vara nära under resan och skulle ligga på den lilla golvytan som är mellan Förar och passagerarstolen.  Tillslut sträckte dom ut sig så dom låg under gaspedalen. Hade väl funkat för vi körde mest på Crusingcontrollen, men av trafiksäkerhetssyfte så satte vi en ryggsäck ivägen. Då blev utrymmet ännu mindre men vad gör det när man kan använda varandra som huvudkudde?



Efter vägen förundrades vi över olika stilar på byggnader mm. Som här tex. Inte en gnutta färg på husen, bara murbruksgrått

 


Att passera genom Loiredalen var en upplevelse av stora mått.

Flera kort finns i vårt Fotoalbum  som tex ett hus uthugget i ett berg. En hel by var byggd inne i berget, utanpå satt fönster, dörrar, uthuggna balkonger, pelare, jag minns inte allt mitt öga såg.

Vi sa att när vi åker ner i höst ska vi stanna där några dagar och verkligen se oss omkring där..


 


Ju mera vi åkte ju mindre blommor såg vi. Men Frankrike och Belgien blommade

 


 


Många olika upphängningsanordningar till broar såg vi men detta någonstans i Frankrike reagerade vi på....  Inspirerat av Eifeltornet kanske?  Nä, vi såg ingen skymt av det, hade fullt upp med att kolla vägskyltar och köra rätt men jag såg en skymt av Disney World.
Från det jag var barn så sa jag att jag ska besöka Disney World innan jag fyller 50 år.

Nu blev det inte så och tänk......  det berörde mig inte alls nu.
Kanske jag blivit mentalt vuxen?

 


När vi kommit till Putgarden i Norra Tyskland sjönk termometern ner till + 4 grader och vad jag frös när jag var ut och rastade hundarna innan vi åkte ombord på Färjan. Men det var i allafall ljummen vind


På båten fick man ha hundarna med överallt. Vad snopna vi blev! Där var det ingen tanke på allergier minsann.  Ingen medpassagerare sa något heller. Vi satte oss i Cafeterian,tog varsin macka och de 4fota låg under bordet och väntade på den sedvanliga smörgåskanten som brukar bli över

 


När vi sedan körde av båten i Rödby, Danmark, stannade vi efter ett tag för att ta ut dom innan vi kom till Köpenhamn.

Jag säger bara.............Fy tusan vad svinkallt det var där!  En bitande kyla som gick genom märg och ben! Ändå påstog bilens termometer att det var + 4 här likasom det var i Tysklland. Svårt att tro


På andra sidan Köpenhamn höll det på att gå åt helsefjäll.

Vi blev omkörda av en lastbil, just som han ska svänga in framför oss small det till och hela bilen

bara försvann i ett svart rökmoln.

Ur rökmolnet kommer en plåtbit farandes straxt förbi vårt bilfönster.

Så lättar röken lite och då ser vi en lång slang som kommer dansande mot oss. Men den vek av in mot mitten av vägen.

Nu hade Lastbilen fått stopp och vi kom förbi och kunde skakade fortsätta vår resa.


När vi körde i land i Malmö blev vi invinkade av tullen.

Jag fattade inte vad han ville, trodde han skulle kolla efter smuggelsprit men vi hade inga mängder med så oroliga var vi inte.

Tanken kom även att de skulle leta efter illegala invandrare.............

Nädå, Tullaren sträcker på sin nacke så han blir lång som en stork, kikar in över oss och säger ...så ni har hund?

Då fattade jag att det var det han var ute efter. Men vi hade ju alla papper i ordning så det var ingen fara. Vi fick en lite sur kommentar att har man HUND så SKA man köra åt sidan och visa Hundpasset. 

Sedan var han så trevlig, pratade om allt möjligt. Men han berättade även att NU finns Rävdvärjbandmasken i Sverige och den är ett hemskt djur.  Läs här om du vill

Det kommer innebära att vi inte kan äta skogens bär längre för risk att smittas av den


Ja, Lördagseftermiggaen kom vi så hem till Färna. Vi hade snöfritt hela långa vägen, ända till Kolsva där plötsligt snön låg kvar.

Våran snälla granne som skött vårt hus under detta halvår hade skottat en gång så vi kom torrskodda in i huset.

  


Att öppna dörren in till rummet där pellisarna stog gjorde ingen människa glad!
De flesta blir nog kompost!

Jag vattnar på lite och hoppas i alla fall...


En blick ner mot sjön övertygar mig om att det lär dröja innan vi hoppar i och badar.

Isen ligger tjock på Norrsjön ännu





 
 
Astrid

Astrid

28 mars 2011 13:03

Välkommen hem till kylan i alla fall. Vi vet inte så mycket om dvärgbandmaks än,men det kollas mycket i alla fall
Ja Belgien har mycket grå hus men det är så vackert i dessa trakter
Men sonen klarade inte riktigt Magnolian han blev väldigt allergisk
Synd på pellisarna

http://www.astridlarsson.wordpress.com

 
Sita

Sita

28 mars 2011 13:11

Välkomna hem en gång till. Ja ni får lite vinter iaf. Så där såg mina pellisar ut med, inget vatten hjälpte. Kramitz

http://siitasblogg.blogspot.com

 
Ingen bild

Marie-Louise Grimlund

28 mars 2011 14:12

Hej på Er !
Vilka strapatser Ni råkar ut för, men helskinnade kom Ni hem. Det var ju tur det.

Intressant att läsa om resan hem till Sverige.

kram Mi

 
Cina

Cina

28 mars 2011 14:57

Välkommen hem till kylan.
Kan inte vara kul att komma från våren hem till snö och kallt.
Men jag hoppas på varma vindar varje dag men det tycks dröja.

Vilken tur ni haft efter vägen. Hujeda mig så illa det kunnat gått.
Men härligt att ni är hemma igen.

Ha en fin dag!

Kramen

http://heavenladyn.bloggplatsen.se

 
Ingrid

Ingrid

28 mars 2011 15:32

Välkomna hem efter ert Spanienäventyr!

Nu har ni mycket för er, men när ni "landat" skulle det vara roligt att höra om resan motsvarade era förväntningar och om ni kommer att göra om den?

Varma kramar!

http://stenstugu.com/wp

 
Margit

Margit

28 mars 2011 15:33

Suttit och läst..och "fäljt er"--påhemresan...med de olika upplevelserna OCH även det som kunnat slutat i katastrof...när det flög...från bilen framför er...SKÖNT att det "slutade gott".
Ja i Kolsva...visst har vi liet snö kvar..men 2inte så mycket"..det smälter varje dag.
Pellisarna...jag var uppe på loftet i helgen...här hos lase..och de flesta var DÖDA...men så fanns det några..som var riktigt gröna..och växte....
Åter igen, VÄLKOMNA HEM!!! Skönt att ni nu är hemmam och båda hundrana med hem!!! HELAFAMILJEN..på plats....
Kramar!!!!

http://margitholm.blogg.se

 
Camilla "Lillagul"

Camilla "Lillagul"

28 mars 2011 16:43

Välkommna hem till Sverige !
Så härligt det såg ut i Loiredalen !
Den där Dvärgbandmasken som Tullaren pratade om har hittats på EN räv. Många har blivit skjutna runt om i Sverige och sen skickats iväg på provtagning , men mig veterligen så har dom inte hittat ett endaste litet spår av Dvärgbandmaskar på dom. Så att man inte skulle kunna äta av skogens bär och svamp är nog en aningens överdrivit.

http://camillalillagul.blogspot.com

 
Gunilla

Gunilla

28 mars 2011 18:42

Välkommen hem till Sverige igen.
Tur att det gick bra iaf vid tullen.
Tur oxå att det inte hände ngt värre på vägen hem.
Många kramar/
Gunilla

http://gunillaskatter.blogg.se

 
Marketta

Marketta

29 mars 2011 20:52

Välkommen hem till den härliga våren :).

Om det hade varit jag så hade nog jag planerat in ett långt stopp vid Loiredalen på hemvägen på våren istället för nervägen på hösten ;).

Hur var det förresten, behövde ni stanna kvar efter att ni gett avmaskningen, eller räcker det att man plockar upp efter hunden dom första dagarna. Fast det tycker jag när man tänker efter lite konstigt. Hur kan man lita på att folk plockar upp.

Ang dvärgbandmasken så har det bara upptäckts en än så länge, och det misstänks att den har kommit med en hund. Så än så länge vågar jag plocka och äta blåbär som dom är.

Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggplatsen.se

 
Calma

Calma

31 mars 2011 21:28

Hej på dej/er!
Välkomna hem,vilken resa och hualien så den kunnat sluta,ojoj,det var tur

Ja,förstår att det var kontraster när ni kom hem,hehe,,men nu har vi snart vår här,den e på väg så smått,

Ja,pellisarna är mer eternellpellisar än blommande sas,,men gör nytta som kompost,

Ha d bäst,,kram Calma:=)

http://calma-s.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards