farna

Direktlänk till inlägg 26 december 2011

Annan dag Jul i Spanien

Spajorerna firar inte jul på samma sätt som vi Svenskar. Tex.  den  24 dec är en vanlig dag, många jobbar och det mesta är öppet. Fram på kvällskvisten äter man en lite festligare måltid och oftast hemma.
Den 25 dec är röd dag och helgdag här nere.
Den 26 Annandagen är vanlig vardag.


Trettonhelgen firar man de tre vise männen som kom med sina presenter till Jesusbarnet, vilka här kallas för de Magiska kungarna "Los Reyes Magos".
Barnen får tro att DE är dessa vise män, och får därför öppna något paket.
Spanjorerna ställer inte ut gröt utan lite likör och julgodis till kungarna och vatten till deras törstiga kameler. Med tiden har jultomtar börjat dyka upp i Spanien också.
Men riktiga firandet infaller den 5: e januari med stora parader i landets alla städer med ett stort följe. De Magiska kungarna "Los Reyes Magos".  delar under denna natt ut barnens leksaker.


Så den 5 januari är mest att jämföra med våran Julafton.


Jannes min och hundarnas jul blev sålunda....

Först tog vi fram vårt julgodis och stoppade i oss.
I år hade vi köpt en bricka med Spanskt blandgodis och den innehöll både chokladpraliner och små kakor som var torra och inte särskilt goda. Dom fick hundarna -:)
Detta var något de snart kom underfun med så ibland stog de där och viftade på svansarna och ville ha mera...

 
Sedan tog vi dagens första långpromenad. Jag hade kameran med för att leta efter julmotiv... men som synes hittade jag inte mycket 

     

 

Vi återvände hem och kokade potatis och dukade fram vad kylskåpet hade att erbjuda.

  

Sedan satte vi oss ute i solen och njöt och jag vattnade mina blommor


Efter 16.00 har solen dalat ner så lågt så vi har ingen sol som når vår uteplats längre. Då brukar vi ta dagens 3 dje promenad och dagens 2 dra långpromenad.
I parken bakom Apoteket tog jag detta kort på de stora kokongerna som pinjeträdet är fullt av.
Jag Googlade sedan hemma och fick bekräftat att det är de farliga Pinjeträdslarvernas "ägg".

   

En söt sak som påminner om vår Tusenfoting, men denna är mycket giftig och slickar hunden på den förgiftas djuret. Hunden får kraftig salivutsöndring som första diagnos och då ska man skynda till vetreinär. Vid snabbt ingripande kan djurets liv räddas... läs mera här

Normalt ska de inte finnas i tättbebyggt område, folk är noga att sanera bort dom.
Ja, vi kommer inte att gå den vägen mera så mycket är säkert.


När vi kom hem igen var det julklappsöppning! Zita och Rozz fick varsitt paket innehållande en pipleksak som såg ut som en korv med bröd -:) Dessutom låg det hundgodis i paketet.
Zita öppnade sitt paket och åt så det knakade i käkarna.

Rozz märkte fort att paketet pep så han hoppade på det några extra ggr innan han med tänderna slet sönder det.
Ut drog han pipleksaken och sedan for han runt och busade med den som en vettvilling. Bland annat i min säng så överkast o täcke låg i en rul nere vid fotänden.
Efter en lång stund tog han den första godisen, innan han lekte med pip igen.
Efter ca 1 timma orkade vi inte höra oljudet längre så vi tog undan den, då hade han ro att äta de sista godbitarna.
Zita har ännu inte tittat åt sin pipleksak.

Jannes paket innehöll en signerad bok av Leif GV Persson en gåva som han tydligen uppskattade för den ska förvaras i kartongen sa han.
Själv förärades jag den Urna jag gått och visat Janne var gång vi gått förbi ett visst skyltfönster -:)


Avslutar med ett kort från en skolavslutning. Visst är de fina barnen?

 


 
 
Sita

Sita

26 december 2011 14:15

Hejsan Kerstin. Här har vi haft storm inatt. Nu är det inte mycket snö kvar. Har varit +6 grader hela dagen. Gott idag att slippa julmaten, Här blev det kalops o rödbetor. Kram

http://siitasblogg.blogspot.com

 
Marketta

Marketta

29 december 2011 00:55

Verkar vara lite samma symptom som om hunden skulle slicka på en padda. Då börjar det ju också skumma ur munnen, säger dom. Fast det kanske inte är lika farligt, kommer inte ihåg vad dom sagt om det annat än att paddor också är giftiga.

Kramizzar
Marketta

http://colliekompisarna.bloggplatsen.se

 
Gunnar

Gunnar

30 december 2011 08:48

Hej Kul att ta del av er annorlunda jul. Låter otäckt med dom gifitga kokongerna. Ni får väl passa på så hundarna håller sig borta.
Önskar Dig och din make ett Gott Nytt År 2012!

http://gunnardeckare.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

      Alla bilder är klickbara Ja, vi hade en liten hundträff här hos oss i dag. Jag tror säkert att samtliga var lite nyfikna på hur Ludde ser ut i verkligheten och jag tror nog att han fick godkänt. Han skötte sig perfekt så länge besöket v...

Vi startar vår resa en Torsdag i April 2015 och åker Rm 332 och sedan A7 för att sist ta av mot Tabernas på väg N340a.  Sista vägen var bara den en upplevelse för här grönskade det, saftig frodig grönska, gräsmattor som var naturligt gröna och spik...

Tillsammans med vänner från Västerås och Köping som vi funnit här nere i Spanien startade vi en liten rundresa. Obs, alla bilder är klickbara för större bild Vi åkte hemifrån torsdagen den 12 Mars och vårt första mål var Sierra Espuña. Det högsta...

  Den 12 Dec 2014 kom vi ner till Bolnuevo och den 10 Januari drog vi iväg på en liten semestertripp. Vi beslutade att åka till Fuente igen. Längtade efter varma bad och här är det 28 gradigt vatten.Vi hade tur med vädret varmt och vindstilla hela...

Onsdagen den 25 juni förjer vi med en grupp på vandring i Västmanlands Norra skogsområde. På vår väg får vi gammal historia oss till livs men även upptäckelser av det ovanliga slaget så som Skogsblommor, gamla stigar, Bäverdalar, klart vatten från sk...

Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards