farna

Alla inlägg den 2 december 2012

Som någon kanske märkt så har jag inte uppdaterat bloggen på ett tag.

Det har kännts som jag inte visste riktigt vad jag skulle skriva men nu tror jag att jag kan komma med ett bra besked.

Våran 12½ åriga hund blev ju dålig för ett tag sedan. Det yttrade sig som att hon blev tröttare än vanligt och hade stunder då hon verkade som borta, Dement.

Vi tog det som vanliga ålderdomskrämpor så vi bara tog det lugnare med henne. Rozz mårkte även han att något var på G så han tog över den delen att kissa över det andra hundar gjort på våra promenader så Zita slapp detta jobb.


Men Zita blev inte bättre så vi tog och åkte till vetrinären våran här i Puerto de Mazarron.

Han tog en massa blodprov, Ekg och röntgade bröstkorgen på Zita. Sedan fick vi åka hem för att återkomma på kvällen för besked.

Tyvärr blev diagnosen att Zitas hjärta är dåligt, den ena hjärtklaffen arbetar enbart till 3% varför den andra sidan var överansträngd och förstorad.

Hon fick 3 olika sorters medesiner som hon nu ska äta livet ut. Ja åtminstone 2 av dom, den 3:dje kan hon slippa om svullnaden lägger sig.

I morgon ska vi på återbesök och få veta hur det är med den saken.


Medesinerna kommer att göra henne besvärsfri så länge hennes andra organ håller, för symptomen som vi trodde var Demens berodde på små blackouter pga att hjärtat ej orkade pumpa upp blod till hjärnan.

Redan ett dygn med medesinerna märkte vi skillnad, Zita var ej så trött längre och hon fungerar allt bättre nu. Inga mera Blackouter!
Men vi har fått lägga om livsstil lite, hon får ej gå ut på promenad så som vi alltid gjort, var 6 timma numera, alltså bara 3 ggr om dagen. Vi får bara gå 15 min morgon och kväll och 30 min mitt på dagen. Vi måste gå sakta, hon vill gå fort. Vi går nu runt campingen, strandpromenaden för där finns bänkar att vila på efter halva tiden. Nu har hon accepterat det, att vila, hon tyckte det var mycket knäppt först. Rozz accepterade det först, han som aldrig gillat att stanna på våra promenader förr. Han vet nog att vi vilar för Zitas skull så han lägger sig ner som han vill visa att så ska vi göra.

Tre dagar i veckan tar vi en extra runda med bara Rozz för han behöver få röra på sig lite mera än Zita får göra.

Om/ när vet. är nöjd med Zita så ska promenaderna utökas med en dubbelt så lång runda mitt på dagen, men alltid i sakta mak eftersom hjärtat bara arbetar till hälften.

Men hon mår bra nu och är som hon alltid varit så vi får behålla henne ett tag till. Hur länge är det bara han där uppe som vet.


Jag vill tipsa om en väns Adventkalender, den handlar om Leo Henry, en liten Diabetessjuk kille och var dag berättas en liten episod ur den synvinkeln att vara barn och ha Diabetes.
En gåva får man även, ett litet pussel att lägga på datorn så denna kalenader är även till för vuxna. Tipsa gärna vidare om denna kalender. Anna arbetar aktivt med insamlingar till Barndiabetesfonden och hon vet vad hon talar om eftersom hon själv fick sin sjukdom i unga år.

Klicka på bilden så kommer du till kalendern

             


För övrigt så har ju pyntat här nere. Något som förvånar mig är att trots att vi bor ca 170 hushåll här i Bolnuevo Marina så är det bara VI som pyntat. I går kom "Presidenten" (Spanska ordet för Ordföranden) förbi här och jag tänkte i mitt stilla sinne att nu får vi besked om att släcka allt. Kanske elransonering eller nåt....

Men nejdå, han sa att det var Lowley och Nice (ja har är Engelsman liksom de flesta här på Marinan) och vi fick då veta att de bara inte ids ta fram sitt pynt längre. Förr hade det varit rilkigt dekorerade hus här.
Kanske vi smittar grannarna igen..... Vore kul!

       


  För övrigt så har vi inte gjort så mycket denna vecka, jag har planterat ut sticklingarna jag hade med mig. Tre knökfulla plastkrukor med små skott i.... 

Inte dumt alls att pyssla med såna saker veckorna före jul..Nu står de ute på balkongen i solen

Dessutom så har jag tagit upp Grafiken igen. Det är så roligt att skapa i Paint Shop Pro igen.

Veckans Teman ser ut så här i min tappning

       


Och tillsist, liten fri lek som blev en Adventshälsning till alla som läser detta

 


Översätt Bloggen

Fråga mig

17 besvarade frågor

Presentation

Välkommen till min blogg!
Jag är en tjej född -48 som flyttat från större stad och ut på landet där jag bor med make, 21 hund och husbil som varje vinter rullar till Spanien

CHATBOX

GÄSTBOK

Vänners knappar

Först min, den kan du hämta här..
http://www.ksida.com/pp.jpg

 

 

HUSBILSLIV

NÄTVÄNNER

HUNDBLOGGAR

SPECIELLA BLOGGAR

PSP LÄNKAR

PSP TUBER

PSP TILLBEHÖR

SCHRAP BOOKING

RSS

Senaste inläggen

Väder där vi är nu

Färna

Diverse

Diverse bra att ha sakerGör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar Follow pellispricken on Twitter Blogglista.se Blogg listad på Bloggtoppen.se Följ min blogg med bloglovinbloglovin Affärsverksamhet bloggar Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!http://nyligen.se/blogg/nd2f85

..:: Bara Bloggare ::..

En iRing webbring.

Slump

Lista

Nästa

Dela Kerstin Wiselqvist

Skapa en profillänk
http://bloggkartan.se/registrera/11434/karmansbo

Blogg ringen

Slump

Lista

Nästa

r>
Blogg Topplista
Bloggparaden
Jag har placerat min blogg i Karmansbobloggkartan.se!Startblogg.se

Knappar

 

ÖVRIGA LÄNKAR

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Kategorier

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år

Besöksstatistik

Ge mig ett pluss

Gör mig en tjänst, kommentera eller ge pluspoäng på mitt bloggtips om resebloggar

Skapa flashcards